Přechytračte svůj mozek

PŘIPRAVUJEME

Proč je učení těžké a jak si ho usnadnit

Anotace

V tomto převratném, komplexním a přístupném průvodci o tom, jak se mozek učí, se dozvíte, jak studovat efektivněji a účinněji, jak se zbavit stresu při zkouškách a především jak si učení užívat.

Při studiu máme tendenci soustředit se na úkoly, které můžeme nejsnáze ovládat – jako je zvýrazňování a opakované čtení, ale tyto postupy poskytují pouze iluzi mistrovství. Jak vysvětluje Dan Willingham, profesor psychologie a autor bestsellerů, znalost není totéž co porozumění.

Kniha Přechytračte svůj mozek je ideální pro učitele a studenty všech věkových kategorií a nabízí praktické postupy a nejnovější výzkumy o tom, jak trénovat mozek pro lepší učení. Každá kapitola poskytuje jasné a konkrétní strategie a zároveň vysvětluje, proč tradiční studijní postupy nefungují. Kniha je podložena vědecky podloženými praktickými radami a je dokonalým průvodcem pro zlepšení známek a lepší pochopení síly našeho vlastního mozku.

Řekli o knize

Kognitivní vědec se zabývá učením.

V tomto „uživatelském průvodci vaším mozkem“ chce profesor psychologie Willingham čtenářům ukázat, jak „plně využít jeho učební potenciál“. Na začátku se věnuje třem „úkolům“, které tvoří většinu vzdělávání – poslechu, čtení a psaní testů – a navrhuje způsoby, jak mohou studenti každý z nich vykonávat efektivněji. Autorovy rady sahají od širších souvislostí (během přednášky poslouchejte slovní náznaky, které označují hierarchické uspořádání látky) až po detailní (sedněte si do první řady ve třídě, protože „je menší pravděpodobnost, že někdo před vámi bude dělat něco rušivého“). Podává poučné srovnání mezi psaním poznámek dlouhým písmem a na notebooku a vysvětluje, jak mozek zpracovává informace odlišně podle toho, o jaké médium se jedná. Podobně obsáhle se kniha věnuje i přípravě na test, přičemž postupuje od zdravého rozumu (pečlivě si přečtěte každou otázku) k méně zřejmým věcem (aby studenti snížili úzkost před testem, měli by omezit konzumaci kofeinových nápojů). Willingham v celé knize mistrně syntetizuje relevantní výzkumy pro praktické využití. Cituje například studie, které ukazují, že lidé si „při každém pokusu o zapamatování pamatují o něco více“, zejména pokud si mezi jednotlivými pokusy nechají několik minut odstup. Pokud vám tedy v testu unikne odpověď, zkuste to znovu za pět minut a vraťte se k otázce v určitých intervalech, dokud vám nevyprší čas. Willingham svá doporučení předkládá v obdivuhodně čtivé próze s logickou strukturou a připojuje číslované „tipy“, přičemž podstatné body jsou vyvedeny tučně. Každá kapitola je zakončena rovnocenným souborem tipů pro učitele. Autor se věnuje i osobnější překážce v učení: žákům, kteří, třeba kvůli rodinnému zázemí, nemají pocit, že do školy skutečně patří. V tomto ohledu je autor výmluvný a povzbudivý.

Velmi poučné a inspirativní: povinná četba pro studenty každého věku.“ – Kirkus Reviews

O autorovi

Image-Description

Daniel T. Willingham získal titul PhD na Harvardově univerzitě v oboru kognitivní psychologie a v současnosti působí jako profesor psychologie na Univerzitě ve Virginii. Je autorem několika titulů a jeho nejúspěšnějším počinem byla kniha Proč žáci nemají rádi školu? Je členem Americké psychologické společnosti a  Asociaci pro psychologickou vědu a jeho aktivity můžete sledovat na Twitteru  (@DTWillingham) a TikToku (@daniel_willingham)